Wednesday, 9 March 2011

Pomidory

Te cudowne rosliny mozna znalezc we wszystkich chyba warzywnikach od lata po jesien.
Odkad pamietam zawsze byla we mnie nieodparta chec do ich uprawy, bo smak domowego pomidora nie ma sobie rownych. Poza tym badzmy szczerzy, zaden, nawet najlepiej zaopatrzony warzywniak nie jest w stanie dostarczyc nam takiej roznorodnosci. Od poczatku mojej pomidorowej przygopdy uprawiam kilka rodzajow pomidorow koktailowych w przerozbych kolorach, mam kilka krzakow pomidorow salatkowo-kanapkowych (takich ktore trzymaja dobrze swoj ksztalt po pokrojeniu), i ogromnych pomidorow typu beefsteak czy malinowe bawole serce. Te ostatnie naleza do moich ulubionych.


Uprawa pomidorow jest niezwykle satysfakcjonujaca choc musze przyznac, ze sa to rosliny wymagajace stalej opieki - nawozenia i pielegnacji oraz odpowiedniego podlewania.


Do uprawy szklarniowej najlepszym gatunkiem sa pomidory tworzace kordony tj. posiadajace pojedynacza lodyge glowna, ktora moze osiagac 3 i wiecej metrow, zwlaszcza gdy nie przytniemy rosnacego czubka.


Pomidory najlepiej rosna w wysokich grzadkach i ring culture jest tutaj z powodzeniem stosowana. Zima nalezy przygotowac glebe mieszajac ziemie ogrodnicza z kompostem wzbogaconym rozlozonym nawozem konskim. Dodatkow porcja nawozu organic powinna byc dodana do gleyt tuz przed sadzeniem mlodych roslin.

Sianie: Najlepiej zaczac uprawe od wysiania nasioncienko na tacach z kompostem Bio seed and cutting. Przysypac cienka warstwa kompostu, utrzymywac kompost wilgotny ale nie mokry i trzymac tace w temp 18C. Gdy sadzonki uformuja pare prawdziwych lisci nalezy je przesadzic do malych 7-8cm doniczek z kompostem. Gdy roslinki osiagna 15-20cm wysokosci i kwiatki pierwszego grona maja sie otworzyc nalezy przesadzic na miejsce stale. Podlac dobrze i wysadzic co 45cm. Znow podlacc. Wspomniana wyzej motoda uprawy w okregach (ring culture) zdaje rewelacyjne rezultaty. Tutaj mozna poczytac na ten temat wiecej.

Rosnaca roslinke nalezy przytwierdzic do palika lub ramy bambusowej (tak jak to jest rozwiazane w mojej szklarni). U pomidorow typu cordon najlepiej pozbyc sie bocznych odrostow uszczypujac je gdy maja ok. 3cm dlugosci. Gdy pomidory maja juz ok.120cm dobrze jest oberwac lodygi z lismi ponizej pierszego grona, nie nalezy przesadzac z odliscianiem jednak. Najlepiej scinac ostrym nozem.

Gleba, w ktorej rosna pomidory, powinna byc regularnie podlewana. Nieregularne podlewanie jest czesto przyczyna gnica spodniej czesci owocow lub pekania owocow. Z kazdym podlewaniem nalezy rosline odzywiac nawozem do pomidorow (malo i czesto - na tym polega sekret udanych plonow)

Latem, gdy temperatury sa wysokie, dobrze jest spryskiwac rosliny okazjonalnie. Potrzasanie rama do ktorej przywiazane sa rosliny wspomaga zabylanie jak rowniez wiazanie sie owocow.
Dobra wentylacja jest koniecza. Z reguly, gdy uformuje sie 7 gron, czubek pedu trzeba uciac (lub gdy zacznie dotykac dachu szklarni).

Moja szklarnia w ktorej uprawiam pomidory jest nieogrzewana wiec wysiew pomidorow odbywa sie na poczatku marca. Gotowe rosliny przesadzam na miejsce stale od polowy kwietnia do poczatku maja. Pierwsze owoce mozna zbierac pod koniec lipca.

Do zeszlego roku uprawialam pomidory rowniez na zewnatrz ale ze wzgedy na ogromna roznice w zbiorach (zwykle wiecej niz polowe mniejsze) w moim klimacie nie uprawia sie pomidorow na zewnatrz, chyba, ze lato jest sprzyjajace. Do tego nalezy rowniez dodac zaraze ziemniaczna aktakujaca pomidory w koncu lipca. W zeszlym roku polowa moich roslin gruntowych zostala zniszczona. Nie pomogly pryskania z rozrzedzonego mleka.

Nasiona pomidorow wschodza po 8-11 dniach. Szkarnowe pomidory daja okolo 4 kilogramow owocow na rosline. Sredni czas od siania do pierwszych zbiorow wynosi 16 tygodni.

1 comment:

  1. Również mam pomidory które uprawiam pod tunelem, zakupionym na allegro, w firmie Das company :)
    Od czasu kiedy pomidory są pod osłoną są dużo większe i lepsze jakościowo :)

    ReplyDelete